MENU

Fotel katapultowy KK-1

 

Fotele tego typu występowały na samolotach MiG-15, MiG-15bis, Lim-1 i Lim-2 oraz szkolnych wersjach tych maszyn. W zależności od zakładu i okresu wyprodukowania, różniły się nieznacznie szczegółami konstrukcji i napisami eksploatacyjnymi. Po zakończeniu prób samolotu MiG-15 wojskowa komisja kwalifikacyjna zażądała zwiększenia grubości opancerzenia zagłówka (do około 20mm), który miał być odporny na trafienia pociskami kalibru 20mm. Poza tym zwiększono grubość opancerzenia oparcia      do 15mm i szyby czołowej wiatrochronu do 100mm. Pierwsze egzemplarze MiG-15 miały fotele                 z prostokątnymi płytami pancernymi zagłówka, którym ścięto górne rogi oraz krótką poduszkę oparcia. Szkielet siłowy fotela zespawany jest z kształtowników stalowych, a pozostałe elementy nitowane          z duraluminium. Masa fotela bez spadochronu wynosi około 40 kg . Jego głęboką modernizacją jest fotel dla samolotu TS-11 Iskra.

Na samolotach grupy Lim stosowano dwa warianty tego fotela z zagłówkami o różnej wielkości. Na Lim-1 i Lim-2 występowały zagłówki o wysokości 280mm, a na SBLim 240mm. W praktyce na obu typach maszyn można było montować fotele obu wariantów, z tym, że w przypadku SBLim (UTMiG-15 i CS-102) istniało ryzyko ocierania cięgieł zamków osłony kabiny o dłuższy zagłówek. Rozwiązanie tego problemu było bardzo proste i polegało na zeszlifowaniu jego górnej części. Pierwszy udany przypadek katapultowania z samolotu MiG-15bis miał miejsce podczas wojny koreańskiej, po zestrzeleniu przez       F-86. Zdarzyło się to już w pierwszej walce powietrznej tej wojny w grudniu 1950r.

W kabinie samolotu fotel ustawiony jest w dwóch prowadnicach i przymocowany do podłogi dolnym węzłem mechanizmu strzałowego. Ze względu na jego bardzo prostą konstrukcję, zalecana wysokość bezpiecznego katapultowania wynosi 600m dla lotu poziomego oraz 1000m dla lotu nurkowego, przy czym, minimalna wysokość katapultowania nie może być mniejsza niż 250m dla prędkości przyrządowej 400 km/h . Katapultowanie przez osłonę tylnej kabiny SBLim daje minimalne szanse uratowania pilota. W wyjątkowych przypadkach, gdy zawiodą wszystkie możliwe środki otwarcia zamków przedniej osłony kabiny (od dźwigni na fotelu od dźwigni wewnętrznego otwierania zamków), katapultowanie się przez przednią osłonę daje pewien stopień prawdopodobieństwa uratowania pilota, przy założeniu, że głowa jego w chwili katapultowania znajdować się będzie poniżej górnej krawędzi zagłówka fotela.

 





























































Powrót do Strony Głównej